söndag 22 juli 2007

Ascocenda Vernon Kebodeaux

Historien om hur jag hittade denna fina hybrid som nu finns hos många runt om i Sverige börjar i Hässleholm hösten 2006.

Det var under en utställning i Hässleholm, det var torsdag kväll och vi (NSO) hade precis byggt färdigt vår monter. Nu hade man tid att titta igenom vad försäljarna hade fått med sig för godsaker.
Jag gick runt och tittade och fick genast syn på en stor fin Rhynchostylis gigantea f. alba hos Karge. Var ju bara tvungen att köpa den direkt. När jag sen stod och språkade med Marei Karge såg jag att hon hade ytterligare en skönhet med sig. Det var enligt etiketten en (Ascocenda Tubtim Velvet x Vanda Charles Goodfellow) vilket jag först trodde var en felmärkning då båda föräldrarna är gulfärgade. Jag brydde mig inte om detta, vilket är mycket ovanligt för mig då jag aldrig köper en planta utan namn, jag måste bara ha den.

Blomman var bland det ljuvligaste jag sett en klarvit botten med massor av fräknar i rödrosa och en gnistrande textur, mmmh. Plantan var relativt liten men den hade ändå sju stycken relativt stora blommor, en riktigt fin klon med andra ord. Jag köpte plantan och tog den med mig hem på kvällen.

När utställningen var slut ett par dagar senare satt jag och bläddrade igenom lite Vandafoto och vad hittade jag där. Jo ett foto på en Ascocenda Tubtim Velvet som jag själv hade haft men som jag lyckats ta livet av. Denna speciella klon hette ’Pinky’ och hade en vit botten med röda stänk vilket är mycket ovanligt för denna hybrid som normalt sett är tvåfärgad gul.

Normalt sätt så brukar jag alltid gå in på RHS och kontrollera nya hybrider som jag köpt men detta gjorde jag inte denna gången då jag trodde det var fel namn. Namnet på korningen Ascocenda Tubtim Velvet x Vanda Charles Goodfellow var Ascocenda Vernon Kebodeaux och registrerades 1997 av R.F. Orchids. Jag kontaktade R.F. Orchids i Florida och dom bekräftade att man använt en liknande klon av Ascocenda Tubtim Velvet som min ’Pinky’ och en ljus gul Vanda Charles Goodfellow.

Nu var det bekräftat att det var en Ascocenda Vernon Kebodeaux. Jag visade en bild på forumet ”OrkidéPrat” och många var lika tagna som jag av dess skönhet. Efter att ca: 10 stycken personer hört av sig och ville köpa en ”Vernon” ringde jag till Karge och hörde om dom hade fler av denna hybrid och det hade dom.

Tjugo plantor av denna hybrid blev levererade till mig i samband med vår (NSO) orkidéfestival på FlowerTeam i februari. Dessa är nu är spridda över hela Sverige.

Inga kommentarer: